New Commerce - Allt du behöver veta på ett ställe

 
 

News
15 nov 21 Författare: Sofia Lundberg

Är du redo för nyheterna i Microsoft CSP som kommer i januari 2022?

I den här artikeln hittar du all information om det nya sättet att handla inom CSP i New Commerce Experience, och viktiga datum att notera.

I augusti 2021 tillkännagav Microsoft betydande förändringar av Microsoft CSP för (Office 365, Microsoft 365, Dynamics 365 och mer). Detta är den största och viktigaste uppdateringen av CSP sedan lanseringen 2015. Förändringarna kommer att påverka hur du handlar och levererar Microsoft CSP idag, vilket skapar grunden för nya affärsmöjligheter i framtiden.

Ändringarna inkluderar:

  • Du kan inte längre säga upp eller minska antalet licenser under året, endast vid den årliga förnyelsen.
  • Nya månadsabonnemang. Kunder som behöver mer flexibilitet för att anpassa antalet licenser kan välja de nya månatliga abonnemang till en prishöjning.
  • Nya alternativ för hantering av abonnemang, inklusive uppgradering produkter och planerar kommande förändringar för förnyelse.
  • Förenklad fakturering och mindre administrativt arbete.

De nya erbjudandena i New Commerce Experience kommer att vara allmänt tillgängliga från januari 2022 och är redan tillgängliga i den Technical Preview på Tech Data StreamOne Cloud Marketplace.

Microsoft Partners kan  introducera New Commerce Experience i sin egen takt och kan fortsätta att förnya befintliga prenumerationer i den ursprungliga CSP-modellen fram till den 30 juni 2022. Vi rekommenderar dock att du börjar tidigt och drar fördel av kampanjerna som finns tillgängliga från Microsoft, för att hjälpa dig i din dialog med dina kunder.

Viktiga datum (med reservation för ändringar):

  • 14 oktober 2021: Office 365, Microsoft 365, Dynamics 365, Power Platform, Windows 365 kommer att vara tillgängliga i New Commerce Experience som "Technical Preview". Du kan välja att handla på New Commerce Experience i StreamOne Cloud Marketplace, men kampanjerbjudanden är inte tillgängliga på beställningar som görs före lanseringen i januari.
  • Januari 2022: Lansering och allmän release. För att hjälpa partners att införa de nya erbjudandena i New Commerce Experience, erbjuder Microsoft en kampanjrabatt på 5% på prenumerationer vid årliga prenumerationer. Kampanjen är giltig för alla nya beställningar i New Commerce Experience till slutet av mars 2022. Microsoft kan välja att förlänga kampanjen.
  • 1 mars 2022: Microsoft kommer att höja priset på ett urval av Office 365- och Microsoft 365-produkter. För varje ny beställning av årsprenumerationer som du beställer före den 1 mars kommer du att låsa det aktuella priset i 12 månader. Detta är ett bra incitament för dina kunder att förnya prenumerationer innan prishöjningen.
  • 10 mars 2022: Nya beställningar kommer endast att vara tillgängliga i New Commerce Experience. Det kommer inte längre att vara möjligt att lägga nya beställningar i den ursprungliga CSP-modellen. Befintliga prenumerationer kan förnyas i den ursprungliga CSP-modellen fram till den 30 juni 2022, men vi rekommenderar att du byter till New Commerce Experience tidigare för att dra nytta av kampanjerbjudanden från Microsoft och minimera din administration. Genom att beställa New Commerce Experience-prenumerationer i samma månad kan du få samma förnyelsedatum för samtliga licenser frammåt. 
  • Juli 2022. Förnyelse av prenumerationer kommer endast att vara tillgängligt i New Commerce Experience. Alla prenumerationer som förblir aktiva i den ursprungliga CSP-modellen kommer att löpa ut på årsdatumet om de inte har förnyats i New Commerce Experience.
  • Oktober 2022: Microsoft incentives är endast tillgängliga för New Commerce Experience-transaktioner. Om du fortfarande har abonnemang som är aktiva i den ursprungliga CSP-modellen kommer du inte längre att tjäna incentives på dessa.

Spara 5% på års prenumerationer.

För att hjälpa partners att implementera och dra nytta av New Commerce Experience-erbjudandena, erbjuder Microsoft två kampanjer som börjar i januari 2022:

Annual Term promotion: Denna kampanj erbjuder 5% rabatt på det aktuella priset i CSP-prislistan. Rabatten ges på det ursprungliga köpet och eventuella licenser som läggs till prenumerationen under de kommande 12 månaderna. Rabatten kommer att tillämpas på både årlig betalning och månatliga betalningar på årliga prenumerationer. Kampanjen är tillgänglig för beställningar från början av januari 2022 till mars 2022. Microsoft kan välja att förlänga kampanjen.

Monthly Term Promotion: För kunder som vill ha flexibiliteten i de månatliga villkoren kommer Microsoft att erbjuda en kampanj på 20% på det nya månadspriset från början av januari 2022 till juni 2022. Kunderna kommer därför först att se den nya högre pris förän juli 2022.

Dessa kampanjer gäller för alla erbjudanden i New Commerce Experience förutom Windows 365. Kampanjerna gäller för prenumerationer på upp till 2 400 licenser. Prenumerationer som beställs under kampanjperioden kommer att förnyas efter den 30 juni 2022 till det pris som gäller vid varje förnyelse.

För närvarande har inga kampanjer för treårsperioden annonserats.

Övergång till New Commerce Experience

Naturligtvis kan dessa stora förändringar av CSP-programmet ha en betydande inverkan på hur du handlar och levererar Microsoft till dina kunder. Och vi kommer definitivt att arbeta tillsammans för att landa dessa programförändringar, se till att våra gemensamma kunder påverkas så lite som möjligt och tillsammans hjälpa dem att uppgradera från de tidigare CSP-erbjudandena till de nya erbjudandena.

De goda nyheterna är att vi är redo att stödja dig hela vägen.

  • Tech Datas säljteam, våra Solution Experts och License Desk är redo att hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för dina kunder, och hjälpa dig att uppgradera från tidigare erbjudanden till de nya erbjudandena.
  • StreamOne Cloud Marketplace är redo att stödja de nya erbjudandena och den nya fakturerings rutinen. Sedan den 14 oktober 2021 har du kunnat göra beställningar i den New Commerce Experience i en Technical Preview på StreamOne Cloud Marketplace. Ta tillfället i akt att förbereda för lanseringen och marknadsföringen som kommer att vara allmänt tillgänglig i januari 2022.
  • Vi kommer att arrangera fler webbinarier och kurser för att hjälpa våra partners och deras säljare att förstå förändringarna och hur man navigerar i de nya erbjudandena.
  • Vi har även en priskalkylator som hjälper räkna på de nya priserna, du hittar den här 

Och kom ihåg att varje förändring från Microsoft är en fantastisk möjlighet att engagera sig med befintliga kunder och nya potentiella kunder.

  • Passa på att se över kundens licenser. Har de rätt licenser och rätt antal?
  • Berätta för dina kunder hur du kan dra nytta av att välja Microsoft 365 för att lösa säkerhetsproblem.
  • Dina kunder kan behöva hjälp med att konfigurera Microsoft-tjänster som Teams.
  • Eller så kanske du vill identifiera ett molnmigreringsprojekt.

Använd möjligheten att engagera dig med dina kunder och identifiera möjligheter att hjälpa till med dina tjänster.

Vad kommer att förändras i New Commerce Experience?

Med "New Commerce" får partners bättre förutsägbarhet i intäkter (och prisförutsägbarhet för kunder) genom att sälja årliga eller fleråriga avtal.

Några fördelarna med New Commerce Experience i CSP:

  • Enklare introduktion av nya produkter som och testversioner. 
  • Nya erbjudanden för Microsoft 365 och Dynamics 365, som kommer att finnas tillgängliga i "New Commerce Experience".
  • Nya månadserbjudanden för kunder som behöver flexibilitet. Det blir en prishöjning på dessa.
  • Årliga villkor med konkurrenskraftiga priser för stabila, långsiktiga kunder.
  • Möjligheten att blanda kort- och långsiktiga erbjudanden.
  • Treårsavtal tillgängliga på Dynamics 365 och Microsoft 365 från mars 2022.
  • Strikta avbokningsregler (begränsat till 72 timmarna från beställningen).
  • Nya verktyg som underlättar övergången från befintliga prenumerationer till nya prenumerationer i "New Commerce Experience"
  • Förenklad fakturering och mindre administration

Vad har framtiden att erbjuda?

Resan i New Commerce Experience är inte över med lanseringen i januari. Senare under 2022 kommer ytterligare funktioner och nya erbjudanden att lanseras exklusivt för kunder som handlar i New Commerce Experience. Nuvarande planer för Microsoft 365 inkluderar till exempel:

  • Möjlighet till treåravtal på Microsoft 365 motsvarande nuvarande Dynamics 365-avtal på tre år.
  • HUP (Home Use Program), som tillåter en kunds anställda att få rabatt på köp av vissa Microsoft 365-konsumenterbjudanden.
  • Nya tillägg som stöder flera regioner så att en användare på en prenumeration kan komma åt Microsofts datacenter närmast användarens plats.

Dessa nya funktioner tillåter Microsoft att ta med några populära funktioner och erbjudanden från andra licensprogram till CSP.

Prisändring på Office 365 och Microsoft 365

Microsoft meddelade i augusti 2021 att priset kommer att höjas på utvalda Office 365- och Microsoft 365-licenser från och med den 1 mars 2022. Prisändringen kommer att ske i alla licensprogram, inklusive Microsoft Web-Direct och den ursprungliga CSP-plattformen, och kommer att ske på alla prenumerationer när de förnyas efter det årliga datumet för prenumerationen.

Denna prisändring är alltså inte direkt relaterad till ändringarna i Microsoft CSP-programmet. Ändå öppnar det dörren för dig och en möjlighet att engagera sig med dina kunder och förnya deras prenumerationer i New Commerce Experience innan prisändringen den 1 mars 2022. Om du gör det kan du hjälpa din kund att låsa in priset för 12 månader till det nuvarande "gamla" priset och till och med erbjuda din kund 5% rabatt på erbjudanden med årsavtal.

Lokala priser är ännu inte tillgängliga; Endast amerikanska priser:

  • Microsoft 365 Business Basic - 20 % ökning (från 5 USD till 6 USD per användare)
  • Microsoft 365 Business Premium - 10 % ökning (från 20 $ till 22 $)
  • Microsoft 365 E3 - 13 % ökning (från 32 USD till 36 USD)
  • Office 365 E1 - 25 % ökning (från $8 till $10)
  • Office 365 E3 - 15 % ökning (från 20 USD till 23 USD)
  • Office 365 E5 - 9 % ökning (från 35 USD till 38 USD)

Det sker inga förändringar i priserna på utbildningslicenser och konsumentprodukter i dagsläget.

Nästa steg

Detta är en uppdatering av CSP-programmet, och förändringen kan påverka hur du gör affärer i CSP idag och ge dig affärsmöjligheter i framtiden.

Saker att tänka på:

  • Se till att du har läst och förstått ändringarna i CSP-programmet och de viktiga datumen, ny information kommer hela tiden från Microsoft.
  • Gör en plan med dina befintliga kunder och planera övergången till New Commerce Experience. Föredrar din kund de årliga prenumerationerna, där de binder upp sig till hela året, eller föredrar de månatliga betalningar med mer flexibilitet mot en extra kostnad? Eller en blandning av dem?
  • Uppdateringen av CSP-programmet kommer att påverka kommersiella villkor, marginaler och beräkningar av incentives. Kommer detta att påverka villkoren för dina kundavtal och behöver du meddela en ändring?
  • Se över risken. Med de årliga prenumerationer kan du fortfarande välja att fakturera månadsvis. Men du fortsätter att binda dig till hela avtalstiden, och kommer att hållas ansvarig för betalningen av detta – även om din kund slutar betala eller går i konkurs.
  • New Commerce Experience inkluderar ändringar av fakturerings- och avbokningspolicyer. 
  • Är dina anställda redo för förändringen? Se till att dina säljare är medvetna om de nya förändringarna i policyer och villkor och är redo att engagera och ge dina kunder råd.
  • Lägg din första beställning. New Commerce Experience finns i Technical Preview på StreamOne Cloud Marketplace, så att du kan lägga din första beställning och förbereda dina processer innan den är tillgänglig i januari.
  • Förbered dina policyer och processer för New Commerce Experience. Tech Data gör det enkelt för dig att se och hantera kommande uppdateringar i din nya förnyelsepanel på StreamOne Cloud Marketplace.
  • Var snabb. Eftersom Microsoft har aviserat en prishöjning på utvalda Office 365- och Microsoft 365-produkter från den 1 mars 2022 har du ett gyllene tillfälle att interagera med dina kunder nu och låsa in det nuvarande, gamla priset och därmed skjuta upp prishöjningen i 12 månader för dina kunder. I kombination med kampanjen med 5% rabatt på erbjudanden på årliga prenumerationer.
  • Ta chansen att granska dina kunders licenser. Har de rätt licenser och antal. Kom ihåg att erbjuda din egen support och dina egna tjänster. Är detta ett bra tillfälle att disskutera kundens säkerhetsbehov och erbjuda Microsoft 365 Business Premium eller Microsoft 365 E5-plan?
  • Få det gjort. Du har möjlighet att förnya prenumerationer i den ursprungliga CSP-modellen till juni 2022, och kan därmed skjuta upp tillämpningen av New Commerce till juni 2023. Men du kommer att förlora eventuella incentivs från oktober 2022, och kommer att behöva upprätthålla fler faktureringsruntiner. 
  • Maximera dina incentivs. Är du en silver- eller guldpartner? Överväg att erbjuda de årliga prenumerationer istället för att dela upp betalningarna i månatliga betalningar. Vi vet att den befintliga incentive modellen kommer att förbli aktuell fram till oktober 2022, men vi kommer sannolikt att se förändringar. Notera också; för närvarande betalas incentive ut som 100% rebate.

Tech Datas experter här för att hjälpa dig med din planering.

Microsoft relaterad information om New Commerce:

 

Vill du veta mer, hör av dig till oss här